onsdag 18 maj 2011

Kina

Anländer till Arlanda i god tid för incheckningen till Kina. Det visar sig snart att vi tydligen inte har giltiga visum, så de vill inte släppa oss. Men allt ordande sig i sista stund. Jet-lagen satt i någon dag och man mådde illa av för lite sömn och vandrade runt som en zombie på hotellet. Veckans boende var helt ok, men sängarna verkade sakna madrass så jag kunde lika gärna ha sovit på golvet. Den var nog mjukare med heltäckningsmattan…

Tävlingarna började med ett etapplopp på tre dagar. Första dagen ösregn, vilket gjorde loppet ganska avvaktande och det var samlat hela vägen. Det kändes bra inför avslutningen men en vurpa satte stopp för mig med 3km kvar till mål. Så rullade i mål någon minut efter klungan.

Etapp två var bara illa för hela laget. Tempot var ganska lugnt och inga attacker på 7 mil. Men på bara några sekunder hade HTC teamet skruvat upp farten i kantvinden och så var vi plötsligt alla av.

Tredje etappen, ett GP lopp med 11 x 7,5 km. Körde för Isabelle (Bella) så såg till att hon höll sig långt upp vid alla spurtpriser ifall klungan splittrades. Höll mig hela tiden långt fram och inför slutvarven såg jag till att Bella hade en bra position. Men innan sista kurvan med 300m kvar låg hon fortfarande på mitt hjul, så jag kunde inte sluta spurta för då skulle det bli lucka till de framför mig som hon måste täppa. Så jag väntade på att hon skulle spurta förbi, men hörde sen att hon skrek bakom mig att jag skulle fortsätta spurta. Jag slutade på en 9:e plats och hon 15:e. Vi hade hoppats på bättre placering men vi fick vara nöjda med att vi kunde köra bra ihop och ta med det inför världscupen som gick två dagar senare.

Avvaktande körning även på cupen. Men när vi körde över den långa bron in mot Shanghai ökades farten upp för att försöka splittra klungan men den höll ihop ända till mål. Med en km kvar satsade jag alla mina krafter för att få upp Bella till en bra position och hjälpa henne inför spurten. I sista kurvan låg hon på fjärde hjul så hon hade chans till en fin placering. I hårt motstånd lyckades hon ändå ta en 10:e plats. Jag rullade i mål i slutet på klungan.

Kul upplevelse att se en ny kontinent. Fick även fira min födelsedag där, tack alla ni som gjorde min dag minnesvärd =)

Inga kommentarer: