onsdag 7 mars 2012

This is it...

Då kom dagen då jag slutligen tog ett avgörande beslut angående min cykelkarriär. Jag har valt att lägga ner cykellivet som proffs för att finna glädjen med att cykla igen. Det har inte varit lätt att välja, då jag inte gjort annat än att cykla hela mitt liv, så nu vet jag inte vad som väntar mig. Men jag ser fram emot det. Efter 20 år på sadeln med så många olika känslor - lycka, sorg, besvikelse men framför allt en hel del glädje. Jag har lagt ner otroligt många timmar på att bli en bra cyklist och vinna tävlingar, och jag har uppnått en hel del under mina år. Men de senaste åren har jag tappat motivationen och en del tro på mig själv. Det har gjort att jag inte kunnat prestera på den nivå som jag borde.

Istället för att sluta helt så ser jag det som att jag tar ett "brake", så att jag kan finna ny motivation och ha kul på cykeln igen. För som det är nu så har det bara varit mentalt jobbigt att sätta mig på sadeln, ibland har jag gråtit och bara velat slänga cykeln åt skogen.. och vissa dagar har jag bara gjort mitt jobb utan att känna något driv.
Inför den här säsongen så var jag supermotiverad med ett nytt lag som har helt supergoa och motiverade tjejer och bra stöttande ledare och jag hade verkligen sett fram emot att cykla i år, men att träna och träna och känna att jag bara blir sämre istället så finns det inget kvar till slut.

Jag kommer fortfarande att träna en del, men bara när jag känner för det och dessutom prova på en del andra träningsformer. Och vem vet - kanske kommer jag tillbaka starkare och mer motiverad men det får tiden utvisa... Just nu ser jag bara fram emot att prova på något helt nytt, att leva ett "svensson-liv" i Norge med min sambo. Han stöttar mig i allt och fick mig att inse hur jag egentligen mådde. Vill tacka alla som har stöttat mig på alla sätt och vis, familj, vänner, sponsorer, team och fans som har hejjat på mig.
I morgon åker jag ner till Belgien igen för en första och förhoppningsvis inte sista tävling med laget. Står på startlinjen på lördag för att sedan åka hem igen... Ska bli kul att träffa tjejerna igen. =)

Men nu tackar jag iallafall för mig!
Här kommer några bilder från min karriär.. =)










3 kommentarer:

Trine Schmidt sa...

Forstår fullt ut hur du känner. Ta det lugnt nu och hitta tillbaka din glädje. Med eller utan cykel. Det e så otroligt hårt att erkänna att man inte vill tävla i cykel på samma sätt mer och det bara är en lång kamp varje dag. Tänker på dig!

Kramar från trine :)

Jonas l sa...

Tråkigt att höra men lät vettigt. Hoppas du lyckas finna motivationen igen eller finner mer motivation i något annat.

Var i de fina landet Norge?

Marie Hj sa...

Förstår dig helt! Tjugo år i en sadel är fantastiskt! Visst kan jag tycka att det är synd att du slutar nu när du har fått "ditt" lag, men känner man inte för det ska man inte göra det! Det finns så mycket mer i livet och när du kommit ur cykelbubblan kommer du säkerligen att hitta något annat du gillar och vill satsa på! Var sak har sin tid! Och med all erfarenhet du har skulle du bli en tillgång i vilken cykelklubb som helst, om du nu vill fortsätta i den världen. Jag valde att hel lägga av med rubb och stubb, för att det blev för jobbigt att tveka och göra ngt halvhjärtat. Vinnarskalle du vet... Med tålamod och tillit löser sig allt! Lycka till nu! Kram!