torsdag 7 juli 2011

SM veckan

Efter någon månad så har jag äntligen fått lite internet igen. Sitter i Tjeckien på vårat boende och om några timmar är det start i Krasna Lipa. Etapplopp på fyra dagar med fem etapper. Drygt 150 st på startlinjen så det kommer bli kamp om seger. Kul ska vi ha och försöka köra offensivt. Får se vad det kan leda till, det kan bära eller brista...

Senaste tiden har jag hunnit med tävlingar i Spanien där jag fick mig en redig genomkörare inför SM. Tävlingarna på Sollerön där mästerskapen hölls även i år är jag nöjd med. Tempot gick inte bra men var en riktig pulshöjare inför det kommande linjeloppet. På midsommardagen gick startskottet för oss damer och kl 10 på morgonen så var det tunt med publik. Inte så konstigt... Men det fylldes på med mycket hejjande efter något varv uppe på Gesunda och målområdet. Jag körde riktigt offensivt och hade inte mycket att förlora på det. Var i utbrytning i dryga 90-100km på det 132km långa loppet. Med 5km kvar kom en grupp på 8st ikapp mig och Malin Rydlund som kämpat allt. Emma Johansson vann solo efter en fantastisk dag och Jennie Stenerhag från vårat lag kunde kontra attackera efter att vi blev ikappkörda så hon tog silvret. Vi resterande fick göra upp om bronset. Jag var helt färdig men gav mina sista krafter i den långa uppförsbacken till mål, 30m innan linjen tog dom slut och jag blev 4 i spurten och blev alltså 6:a. Ingen kul placering men väldigt nöjd med min prestation för laget.

En vecka senare, alltså i helgen som var så var det dags för kortbane - SM där jag hade en titel att försvara. Målet var att ha Alriksson Go:Green på hela pallen och det lyckades vi fint med. Allt tv-sändes så det blev mycket tv-tid för oss grönklädda. Jag, Jennie och Malin var loss så vi fick göra upp om guldet. Det var tajt om segern men jag lyckades ta det med ca 10-20 cm. Loppet går att se på SVT PLAY här.

Inga kommentarer: