måndag 30 april 2012

Konsten att springa

Igår var jag på mitt första duathlon. Nej, jag tävlade inte själv men jag är med i Östmarka Triathlonklubb som anordnade tävlingen, så jag fick vara funktionär. Kul att se på och jag blev lite sugen på att prova på det själv. Men som en gammal cyklist så har jag inte mycket till löparben men det är det bara att öva på. En löparstil har jag men inte den stilen som man säger att en bra löpare har ;-) Det hade iallafall killen (Öystein Sylta) som vi delade boende med i helgen. Pratade med han på frukosten och han var lite orolig för cyklingen för det hade han inte kört så mycket. Dessutom hade han en vanlig racer och ingen tempocykel. Kim hade tagit med sig tempohoj, så Öystein fick testa den 1h innan loppet och tävlade sedan med den. Han tappade lite på cyklingen då det var första gången på en tempocykel men det var helt fantastiskt att se... Hade ingen aning om att han var en så bra löpare. När de gick ut på sista sträckan så låg han 2,10min efter. Vid mål så var han bara 10sek efter. Så på de bästa så hade han alltså tagit in 2min på 5km. Tydligen så har han norskt rekord på 3000m eller något sådant och varit Europamästare på militär femkamp. Ska nog ta ett snack med honom om hur man lär sig springa sådär.. Så kanske jag inte ser ut som en elefant i ett par för stora clownskor som försöker ta sig framåt i en stil kallas att springa.


Inga kommentarer: